Uppdraget
UNDP är en av de mest framträdande FN-organisationerna när det gäller att stödja långsiktig hållbar utveckling och förbättra livskvaliteten för människor runt om i världen. Lightweb fick det prestigefyllda uppdraget att stödja UNDP Sweden i uppdateringen och relanseringen av Målkompassen – ett interaktivt digitalt quiz och en central del av deras plattform globalamålen.se.
Webbplatsen är Sveriges mest använda resurs för information om de globala målen för hållbar utveckling och har haft över 2,5 miljoner besökare sedan lanseringen 2015.
Inför det kommande 10-årsjubileet av de globala målen 2025 ville UNDP uppdatera Målkompassen med nya frågor och rekommendationer, samtidigt som verktyget behövde en fullständig redesign för att bättre engagera och inspirera målgruppen – ungdomar i åldern 12–18 år.
Utmaningen var att både modernisera upplevelsen och göra det till en attraktiv och lärorik plattform som skulle öka engagemanget för de globala målen.



"Tack bästa team Lightweb för att ni hjälper oss göra det både roligare och enklare att lära sig om global utveckling och hur vi alla kan bidra till en mer hållbar framtid!
Stina Amnebjer Mullin
Sweden Lead UNDP Nordic Office
Lightweb deltar i Publishingpriset för arbetet med Målkompassen

Lösningen
Lightweb skapade en ny visuell identitet och teknisk plattform för Målkompassen, där vi kombinerade modern design och innovativ teknik för att skapa en engagerande och intuitiv användarupplevelse.
Genom att utnyttja AI och interaktiva element, samt vår djupa förståelse för målgruppen, utvecklade vi ett helt nytt bild- och formspråk för att förstärka budskapet om hållbar utveckling. Projektet fokuserade på följande tekniska och designmässiga förbättringar:
- Förbättra användarupplevelsen genom en ny och intuitiv design som engagerar och lockar användarna att spela mer. Genom att ta fram roliga ”achievements” och andra delmål lotsar vi användaren att fortsätta lära sig om de Globala Målen.
- Integrera interaktiva element som utmaningar och kunskapstester för att öka användarens förståelse och engagemang.
- Optimera plattformens prestanda för att säkerställa snabb och tillförlitlig åtkomst för användare över hela världen.
Den uppdaterade versionen av Målkompassen lanserades den 5 december 2024 på Kulturhuset i Stockholm, där flera branschexperter inom hållbarhet och hundratals ungdomar deltog.